Hopp til hovedmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden

Omsorgslønn

  • Generelt om tjenesten

    Beskrivelse

    Omsorgslønn er en godtgjøring til personer som yter særlig tyngende omsorgsarbeid.

    Målgruppe

    Personer som yter særlig tyngende omsorgsarbeid kan motta omsorgslønn. Omsorgsarbeidet må være langvarig og være vesentlig utover det som anses som vanlig omsorgsarbeid.

    Kriterier/vilkår

    Du må ha et særlig tyngende omsorgsarbeid. Momenter som kan tas i betraktning, er:

    • om du arbeider mange timer pr. måned med omsorgsarbeid
    • om omsorgsarbeidet er mer fysisk eller psykisk belastende enn vanlig 
    • om omsorgsarbeidet innebærer mye nattarbeid eller avbrudd i nattesøvnen
    • om omsorgsarbeidet fører til sosial isolasjon og mangel på fritid 

    Det må være søkt om hjelpestønad fra NAV Rælingen og det må foreligge søknad fra omsorgsyter eller omsorgmottaker. Omsorgsmottaker må bo i egen bolig i kommunen

    Omsorgsarbeidet må være nødvendig og vurderes som særlig tyngende. Det er omfanget av selve omsorgsarbeidet som legges til grunn. Det innebærer at behovet for hjelp ikke kan være av kortvarig karakter eller behov for hjelp i form av mindre tjenester. Den omsorgstrengendes behov skal alltid vurderes i forhold til andre tjenester

    Pris for tjenesten

    Tjenesten er kostnadsfri.

    Brosjyrer, dokumenter,
    kart og lignende

    Lover

    Kommunen plikter å sørge for denne tjenesten. Det vil si at kommunen må bevilge midler til omsorgslønn på budsjettet. På den annen side vil den enkelte omsorgsyter ikke ha noen automatisk rett på å få omsorgslønn. Se helse- og omsorgstjenesteloven § 3-6 Kommunens ansvar overfor pårørende.

  • Lover og forskrifter
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om omsorgslønn. Både omsorgsyter og den hjelpetrengende selv kan søke om omsorgslønn.

    Du finner søknadsskjemaet for helse- og omsorgstjenester på denne siden. Du kan også få søknadskjemaet tilsendt ved å kontakte resepsjonen ved tjenestekontoret for helse og omsorg. Telefon: 64 80 20 96. Her kan du også få hjelp til å fylle ut søknadsskjemaet. Det er ønskelig at legenotat medfølger søknaden.

  • Saksbehandling

    Saksbehandling

    Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.

    Alle søknader og henvendelser blir behandlet etter aktuelt lovverk. Ofte er det nødvendig å innhente ytterligere informasjon utover den informasjonen som følger søknaden. Informasjonen innhentes enten ved kartleggingssamtale, vurderingssamtale, hjemmebesøk, forespørsel om informasjon fra fastlege/behandler eller andre aktuelle instanser. Informasjon innhentes kun etter samtykke fra deg. De fleste søknader behandles i egne vedtaksmøter, og når vedtaket er fattet sendes dette til deg.

    Saksbehandlingstid

    Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan behandles innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

    Klagemulighet

    Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du sende en skriftlig klage til tjenestekontoret for helse og omsorg innen en frist på tre uker fra du mottok vedtaket. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Tjenestekontoret for helse og omsorg er behjelpelig med å utforme en klage om du ønsker det. Om vedtaket blir opprettholdt, blir saken sendt videre til Fylkesmannen for endelig avgjørelse.

  • Kontaktinformasjon
  • Andre opplysninger

    Tjenesten oppdatert: 09.04.2018 16:51